
- Griekenland geldt als een van de pijlers waarop Europa is gebouwd.
- Maak in deze online serie (4 afleveringen) kennis met de mensen die aan de wieg stonden van de beschavingen.
- In deze online serie belichten experts actuele thema’s uit de Griekse geschiedenis. Volg hun inspirerende verhalen digitaal vanuit uw eigen huis.
Wat gaat u leren?
U maakt kennis met de mensen die aan de wieg stonden van onze beschaving. Boeiende verhalen, prachtige foto's en duidelijke illustraties laten zien hoe zij leefden, handeldreven, ontdekkingen deden, kunst schiepen en oorlog voerden. Zo vertellen ze een geschiedenis die ook de onze is. De e-course bestaat uit vier afleveringen met bijbehorende Q&A’s.
De e-course bestaat uit de volgende delen:
1. De erfenis van de materiële en immateriële Griekse cultuur
De heer Halbertsma gaat in op de erfenis van de materiële Griekse cultuur. Aan de hand van afbeeldingen krijgt u een overzicht van de Griekse kunstgeschiedenis, in het bijzonder van de ontwikkelingen in de 5de eeuw v.C.
In deze zelfde aflevering gaat de heer Lardinois in op de immateriële Griekse cultuur. Deze heeft diepe sporen achtergelaten in de moderne westerse samenleving. Dit zal geïllustreerd worden aan de hand van drie voorbeelden: de Griekse democratie, filosofie en literatuur. Zij zijn vormend geweest voor de idealen van de moderne westerse democratieën.
2. De akropolis in de Griekse wereld
In deze tweede aflevering vertelt de heer Van Rookhuijzen over het belang van deze akropoleis in verschillende steden in het oude Griekenland. Daarna zoomt hij in op de bekendste akropolis, die van Athene. Volgens de laatste inzichten bespreekt hij de gebouwen van de Atheense Akropolis, waaronder het (foutief genaamde?) Parthenon. Daarbij laat hij zien hoe deze gebouwen een rol speelden in de Atheense religie en democratie.
3. Het creëren van mythen: Heinrich Schliemann in Troje en Mycene
De heer Van Wijngaarden neemt u mee naar het Troje en Mycene van de 19de eeuw. En het bezoek aan deze twee plaatsen wordt gedaan vanuit het perspectief van Heinrich Sliemann, misschien wel de bekendste archeoloog uit de geschiedenis. Schliemann heeft op beide plaatsen opgegraven. Zijn methodiek is echter omstreden. Hij ging zeer doelgericht af op wat hij wílde vinden, en ging daarbij vaak voorbij aan alles wat niet in zijn ideaalbeeld paste. Van de andere kant heeft hij zijn vondsten zeer nauwgezet gedocumenteerd, waardoor zijn werken ook nu nog belang hebben.
4. Overeenkomsten en verschillen tussen Alexander de Grote en Sargon van Akkad en de ontwikkeling van het (Griekse) schrift en alfabet
U wordt door de heer Nijssen bijgepraat over Alexander de Grote. Alexander spreekt tot de verbeelding als een ambitieuze wereldveroveraar die zich door niets liet tegenhouden en die de loop van de geschiedenis werkelijk heeft beïnvloed. In hoeverre is de mythevorming rondom deze persoon in overeenstemming met de werkelijkheid?
In het tweede deel van deze laatste aflevering geeft mevrouw Waal een toelichting op de ontwikkeling van het (Griekse) schrift en alfabet. Zij legt in haar presentatie uit hoe en wanneer het alfabet in Griekenland is terechtgekomen. Het alfabet is niet weg te denken uit onze moderne samenleving: naar schatting 70 procent van de wereldbevolking maakt er gebruik van.
Wat gaat u niet leren?
De e-courses zijn geen vervanging voor de zes delen van de Collection Griekenland, maar bieden verdiepende informatie hierbij. Daarbij gelden de e-courses niet als reisgids voor Griekenland en blijven we ver weg van een traditionele geschiedenisles.
Over de makers
Ruud Halbertsma
Ruud Halbertsma (1958) studeerde Klassieke Talen, Oude Geschiedenis en Klassieke Archeologie aan de Universiteit Leiden. Hij is conservator van het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) en docent Klassieke Archeologie aan het Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS)
André Lardinois
André P.M.H. Lardinois (1961) studeerde klassieke talen aan de Vrije Universiteit. Hij promoveerde in 1995 aan Princeton University in de Verenigde Staten, waar hij ook enkele jaren doceerde. In 2001 werd hij benoemd tot hoogleraar Griekse taal en cultuur aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Janric van Rookhuijzen
Janric van Rookhuijzen studeerde klassieke talen en klassieke archeologie. Hij promoveerde aan de Radboud Universiteit, Nijmegen op een proefschrift over de Perzische oorlogen in Griekenland en is momenteel onderzoeker en docent aan het Departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis van de Universiteit Utrecht.
Gert Jan van Wijngaarden
Gert Jan van Wijngaarden is Universitair Hoofddocent in de Mediterrane Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn specialisme is de Myceense periode in Griekenland. In 1999 promoveerde hij aan de UvA met een proefschrift over Myceense relaties met gebieden elders in de Mediterranée op basis van vondsten in o.a. Syrië, Cyprus en Italië. Sinds 2018 doet hij met een team studenten onderzoek in het antieke Troje in Turkije. Daarbij richt hij zich vooral op de activiteiten van de vroegere opgravers: archeologie van de archeologie.
Daan Nijssen
Daan Nijssen (1989) studeerde Oudheidstudies aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, waar hij zich specialiseerde in de geschiedenis van het Oude Nabije Oosten. Na het afronden van zijn Research Master bleef hij zich verdiepen in zijn vakgebied en er ook over schrijven. In 2021 kwam zijn eerste boek Het Wereldrijk van het Tweestromenland uit, over de opkomst van Assyrië, Babylonië en Perzië, en momenteel werkt hij aan zijn tweede boek Alle wegen leiden naar Babel, over de voorgeschiedenis van de Zijderoute.
Willemijn Waal
Willemijn Waal is directeur van het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO) en universitair docent bij de opleidingen Oude Nabije Oosten Studies en Classics and Ancient Civilizations aan de Universiteit Leiden. Ze studeerde klassieke talen en Anatolische talen aan de UvA en promoveerde in 2010 in Leiden op een proefschrift over de kleitabletcollecties van Hattusa, de hoofdstad van het Hettitische rijk (1650-1180 v. Chr.).
FAQ
Voor wie zijn deze e-courses bedoeld?
Deze vierdelige e-course is bedoeld voor mensen met een interesse voor het oude Griekenland.
Hoelang duurt een e-course?
Iedere aflevering duurt ca. 1 uur.
Wanneer heeft u toegang tot de e-course?
De e-course is direct beschikbaar. U kunt de e-course gedurende één jaar en in uw eigen tempo bekijken.
Wat gebeurt er met mijn contactgegevens?
Uw contactgegevens worden door ons zorgvuldig behandeld en worden niet met derden gedeeld.
Nog vragen? Neem contact met ons op via het contactformulier.
Wat andere ervan vinden
Zeer interessante course! Erg leuk om te volgen.
De e-courses zijn heel informatief. De Q&A is ook de moeite waar om te bekijken!
Interessant om te bekijken. De cursus is erg leuk om te volgen.
Interessant, informatief en leerzaam. Op een leuke manier verteld.